عضویت در باشگاه تماشاگران

تماشاخانه ایرانشهر ده‌ساله شد

تماشاخانه ایرانشهر ده‌ساله شد

 

بزرگداشت دهمین سالگرد تأسیس تماشاخانه ایرانشهر شامگاه شنبه 25 خردادماه در سالن دکتر ناظر زاده کرمانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل تماشاخانه ایرانشهر، شامگاه شنبه 25 خردادماه بزرگداشت دهمین سالگرد تأسیس تماشاخانه ایرانشهر با حضور هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری در سالن دکتر ناظر زاده کرمانی برگزار شد.
در این مراسم که سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رئیس تماشاخانه ایرانشهر، ابراهیم حقیقی رئیس شورای عالی خانه هنرمندان، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، حسین مسافر آستانه دبیر، ایرج راد عضو شورای سیاست‌گذاری، شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر، مجید جوزانی مدیرعامل اسبق خانه هنرمندان، طیبه سیاوشی نمایند محترم مجلس شورای اسلامی و جمعی از هنرمندان حضور داشتند کیک ده‌سالگی این مجموعه تئاتری بریده شد.

مراسم با تلاوت آیات کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران به‌صورت رسمی آغاز شد و اجرای آن را کورش سلیمانی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون بر عهد داشت.
در ابتدای مراسم مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رئیس تماشاخانه ایرانشهر به‌عنوان اولین سخنران ضمن خوش‌آمد گویی به حضار با اشاره به سابقه ساخته‌شدن تماشاخانه در دوران تصدی محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران از زحمات دکتر جوزانی و دکتر سرسنگی قدرانی کرد و گفت در این ده سال تماشاخانه ایرانشهر میزبان ۹۸۶ هزار مخاطب بوده که به‌طور میانگین سالانه حدود 100 هزار مخاطب را تکریم و تعظیم کرده است. وی همچنین عدم راه‌اندازی پردیس تئاتر صبا را حسرت مانده در دل عنوان کرد و گفت امیدوارم با تکمیل بخش نوری این پردیس چهار سالنه به‌زودی شاهد پیوست آن به ناوگان تئاتری باشیم. وی اظهار امیدواری کرد که تجربه ساخت سالن‌های خصوصی در شهر تهران الگویی برای سایر شهرهای کشور شود.
دومین سخنران این مراسم دکتر سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که پشت تریبون قرار گرفت، حسینی خطاب به حاضرین این مراسم گفت: تئاتر از مهم‌ترین جلوه‌های روزگار ماست که با پیشینه اثرگذاری آن در تعالی شهر و شهروندی همواره موردتوجه ساختارهای اجتماعی بوده است چراکه تئاتر، نمایش نشاط و نشان فرهیختگی جامعه و امکان ارجمندی انسانی برای ساختن شهر و تعالی شهروندی است و جهان امروز بیشتر از هر چیز به شهروند آگاه و مسئول احتیاج دارد و تئاتر می‌تواند مربی و مدرس مردمانی باشد که آرزوها و آرمان‌های خود را در این حوزه دنبال می‌کنند. این مدیر هنری همچنین در ادامه گفت: تماشاخانه ایرانشهر که امروز در طلیعه تابستان، دهمین بهارش از راه رسیده فرجام همدلی و هم‌نظری مدیریت شهری و هنرمندان است، امکان فرخنده‌ای که به شایستگی به محمل و سرای اهالی تئاتری بدل شده است، به گمان من آمار و آثار جمعیت مخاطب و آبرومند این مجموعه طی یک دهه، ساده‌ترین محاسبه‌ی است که می‌تواند استحقاق شادمانی ما را در این جشن گواه باشد. امیدوارم این طرح و توجه نه‌فقط ارزانی تهران که به‌عنوان الگویی فراگیر و تحول‌آفرین در کارنامه همه شهرداری‌ها مورد تأکید قرار گیرد. مایه مباهات است که تقویت بدنه عمومی تئاتر، حمایت از بخش غیردولتی، ترمیم تماشاخانه‌های موجود و تأسیس نوسازهای نمایشی از اولویت‌های سازمان مردم نهادی چون شهرداری قرارگرفته است و بر این نعمت امیدوارم تئاتر بتواند در توان‌بخشی و تعالی فرهنگی بیش‌ازپیش مؤثر باشد.
 در ادامه حسین مسافر آستانه دبیر شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه ایرانشهر و مدیرکل سابق هنرهای نمایشی که کارگردانی اولین نمایش به روی صحنه در تماشاخانه ایرانشهر را نیز در سابقه خود دارد از اهتمام و پیگیری‌های جدی و مستمر مجید جوزانی و مناسبات ارتباطی خود در زمان تصدی مدیرعاملی خانه هنرمندان برای به نتیجه رسیدن تماشاخانه ایرانشهر قدرانی کرد.
همچنین ایرج راد با تشریح ساخت تماشاخانه ایرانشهر گفت: سالن ایرانشهر دو سوله خراب به معنای واقعی بود‌ که به‌مرور و در زمان مدیریت دکتر سلیمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی با بودجه‌ی پنجاه میلیون تومانی سعی شد آن سوله‌ها را تبدیل به فضایی برای کار شود.
آخرین سخنران مراسم شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر بود وی در سخنانی کوتاه در خصوص صحبت‌های مدعوین این جلسه گفت: همه آن چیزهایی که شنیدیم تاریخ تئاتر است که باید ثبت شود و می‌بایست گروهی برای ثبت تاریخ شفاهی آستین همت بالا بزنند‌.
کارگردان نمایش یک دقیقه و سیزده ثانیه در ادامه افزود: انسان نیاز به توسعه فکری و اندیشه‌ای دارد. متأسفم که امروز ظرفیت‌های جدی تئاتر و جنبه آموزشی آن دیده نشده است و اگر بخواهیم آن‌ها را بازشناسی کنیم، می‌توانیم جامعه را به یک نظم اجتماعی برسانیم.
این مراسم مطابق با کنداکتور از پیش اعلام‌شده ساعت 20:30 و با حضور مدعوین و مهمان‌های و بعد از بریده شدن کیک ده‌سالگی تماشاخانه ایرانشهر به پایان رسید.


1398/3/25