عضویت در باشگاه تماشاگران

«چند سال پیش» در تماشاخانه ایرانشهر

«چند سال پیش» در تماشاخانه ایرانشهر

کهبد تاراج از جایگزینی نمایشنامه «چندسال پیش» به جای «مشتبا داداش صیغه‌ای حسین آدیداس» برای اجرا در تیرماه ۱۴۰۰ در تماشاخانه ایرانشهر خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل تماشاخانه ایرانشهر به نقل از مهر، کهبد تاراج نویسنده و کارگردان تئاتر که قرار بود نمایش «مشتبا داداش صیغه‌ای حسین آدیداس» را فروردین ماه در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه ببرد و تعطیلی فعالیت‌های تئاتری به دلیل قرمز شدن شرایط تهران این اجرا را به تاخیر انداخت درباره تغییر متن نمایشنامه گفت: طی صحبت‌هایی که با آقای مسافر آستانه داشتم پیشنهاد تغییر متن را مطرح کردم که مورد پذیرش قرار گرفت. بر این اساس قرار بر این شد که نمایشنامه «چندسال پیش» که چندماه قبل نیز منتشر شد جایگزین «مشتبا داداش صیغه‌ای حسین آدیداس» شود و از اول تیرماه در تماشاخانه سمندریان اجرا خود را آغاز کند. یکی از دلایلی که اجرا به تیرماه موکول شده این بود که نمایش اثری پربازیگر است و ۲۰ بازیگر و ۸ بازی‌ساز دارد بنابراین به علت شلوغ بودن گروه، ما نیازمند زمانی بودیم که نمایش بتواند به صورت تک اجرایی به صحنه برود که با لطف آقای مسافر آستانه این امکان برایمان میسر شد.


وی افزود: نمایشنامه «چندسال پیش» درباره اتفاقات ۴۰ سال گذشته ایران است. این اثر را که در سال ۹۷ آن را نوشته و سال ۹۸ بازنویسی اش کردم در ۶ اپیزود به سقوط هواپیمای تهران- مشهد، بازی فوتبال میان ایران و استرالیا، زلزله رودبار و منجیل که همزمان با شب بازی برزیل و اسکاتلند در مسابقات جام جهانی بود، رحلت امام خمینی (ره)، حادثه ساختمان پلاسکو و سیل تجریش می‌پردازد.


تاراج درباره دلایل جایگزینی متن توضیح داد: اگر اجرای نمایش «مشتبا داداش صیغه‌ای حسین آدیداس» به تعویق نمی‌افتاد همین متن را اجرا می‌کردم اما بعد از تعطیلی سالن‌های نمایشی به این نتیجه رسیدم که بهتر است نمایشنامه دیگری را جایگزین این متن کنم چون شاید ۲ سال دیگر نوبت اجرا در تماشاخانه ایرانشهر نصیبم نشود به همین دلیل ترجیح دادم که «چندسال پیش» را به صحنه ببرم. گرچه شاید هرکس دیگری بود ریسک اجرای نمایشی با این تعداد بازیگر که احتیاج به تمرین‌های زیاد و طولانی مدتی را دارد، نمی‌کرد چون طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم باید روزی ۱۲ تا ۱۴ ساعت تمرین داشته باشیم که البته بیشترین فشار به خود من و گروه کارگردانی وارد می‌شود اما با این وجود علاقه مند بودم که نمایش جذاب‌تری را به صحنه ببرم.


کارگردان نمایش «یاماها» درباره انتخاب بازیگران نمایش بیان کرد: برای هر نقش چند بازیگر را مد نظر قرار داده‌ام که به زودی انتخاب‌ها برای هر کاراکتر قطعی می‌شود. بازیگران نمایش همگی از هنرمندان تئاتر هستند و طیفی از هنرمندان باتجربه و کم تجربه را شامل خواهد شد.
وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: می‌توانستم در این شرایط کلاً از اجرا انصراف دهم اما به این نتیجه رسیدم که اگر هفت بار زمین بخوریم باید هشت بار از جایمان بلند شویم پس نباید در این شرایط کار نکرد بنابراین به این نتیجه رسیدم الان که بستر اجرای نمایش «چندسال پیش» فراهم است و تماشاخانه ایرانشهر هم با ما همکاری می‌کند، این اثر نمایشی را به صحنه ببرم.


این کارگردان فروردین و اردیبهشت ۹۸ نیز نمایش «غلامرضا لبخندی» را در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برده بود.


1400/2/28