عضویت در باشگاه تماشاگران

ملاقات در پاریس / محاکمه در خرمشهر

ملاقات در پاریس / محاکمه در خرمشهر

یادداشت خبرگزاری فارس برای نمایش «تلفات»

بی‌تردید مهم‌ترین فصل زندگی بنی‌صدر ۱۸ ماه مسئولیت بالاترین مقام اجرایی کشور بود، مردی که با تکبر، غرور، همکاری با منافقین و سرویس‌های اطلاعاتی غربی دریکی از حساس‌ترین مقاطع انقلاب اسلامی تلاش کرد تا انقلاب نو پا را به انحراف و نابودی کشانده که درنهایت باتدبیر امام خمینی (ره) و در اول تیر ۱۳۶۰ عدم‌کفایت سیاسی‌اش توسط مجلس محرز و از سمت نخست‌وزیری عزل شد اما در این میان سهم سینما و تئاتر کشور در روایت هنرمندانه چنین واقعه مهم و عبرت‌آموزی بسیار ناچیز بوده و جز تعداد اندکی اثر سینمایی سبد این ظرفیت مهم فرهنگی و همه‌گیر بسیار ناچیز و خالی است.

‎اما در این میان باید اعتراف کرد که در فضای تئاتر کشور نمایش کمی با چنین موضوع و محتوایی تولید و به روی صحنه رفته است، اما چند صباحی‌ست که در تماشاخانه ایرانشهر نمایشی با عنوان «تلفات» به کارگردانی علیرضا معروفی روایتی با هنرمندانه و بدون شعارزدگی‌های مرسوم و سفارشی به این واقعه مهم پرداخته است.

‎نمایش تلفات که در جشنواره تئاتر فجر نیز خوش درخشید و در دور اول اجراهای خود در سالن مولوی با استقبال مخاطبان مواجه شد. این خود نشان از علاقه‌مندی مخاطبان تئاتر به این‌گونه و ژانر تئاتر است که با نگاهی غیرمستقیم باعث شده است مخاطبان به آن روی خوش‌نشان دهند به‌صورتی‌که در نوبت اجرای سال گذشته خود علی‌رغم محدودیت‌های کرونایی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بگیر و نگیر های اجراهای روی صحنه مورد اقبال منتقدین و استقبال مردمی قرار گرفت و اکنون در دور جدید اجراهای خود در سالن دکتر ناظر زاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر میزبان مخاطبان شده است.

‎واقع‌بینانه باید اشاره کرد که وضعیت تئاتر در سال‌های گذشته و دوره‌های قبلی اداره‌کل‌هنرهای‌نمایشی در درجه نامطلوبی قرارگرفته و هرازگاهی اخباری مبنی بر آثار هنجار شکنانه در وسعت بسیار گسترده‌ منعکس و منتشر می‌شد اما چندی‌است که با شیوه جدید نظارت بر آثار نمایشی در چنین شرایطی آثار مهم و استراتژیک نیز روی صحنه می‌روند.

‎نمایش «تلفات» با یک ملاقات در گالری نقاشی در خیابان چرچیل پاریس شروع می‌شود، صحنه از پرتره‌های مردها وزن‌ها پرشده است، دختری به پاریس آمده تا با مردی نقاش با دستان خونی در این گالری ملاقات کند، مردی از گذشته نه‌چندان دور که نمی‌داند چرا زنده شده است، چرا نمی‌میرد و چرا خاک نمی‌شود، دختر از او می‌خواهد که با همان دستان خونی این بار خودش را نقاشی کند اما مرد منکر نقاش بودنش می‌شود.

داستان از پاریس خیابان چرچیل به غسال‌خانه‌ی در حومه خرمشهر می‌رود، دشمن حمله کرده است و مردم شهر با دستان خالی در حال دفاع می‌باشند، غسال‌خانه لحظه‌به‌لحظه پر از جنازه می‌شود و نیرو برای کار بسیار کم، در این میان گروهی نیز با نیرنگ و حیله به دنبال جنازه هستند تا با عنوان گروهک مجاهدین تشیع و خاک‌سپاری سوری انجام دهند اما مرد وانتی که جنازه‌ها را به غسال‌خانه میاورد ممانعت می‌کند، داستان از غسال‌خانه حومه شهر به پاریس دررفت آمد است و دختر مداوم از مرد می‌پرسد و غسالخانه را برای مرد تبدیل به محکمه‌ می‌کند که تا دنیا هست باید پاسخگوی این شهدا شود و این روایت تلفاتی‌ست که این روزها بر صحنه تئاتر کشور در حال اجرا است. در کنار تمام این‌ها می‌توان به بازی‌های خوب بازیگران این اثر نمایشی اشاره داشت.

بی‌تردید باید اذعان کرد آثار چون «تلفات» نوید حضور آثاری تأثیرگذار و استراتژیک در تئاتر ایران خواهد بود که باهمت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و البته مرکز هنرهای نمایشی به روی صحنه آمده و امیدواریم در آینده شاهد تولیدات این‌چنینی باشیم. این نمایش هر شب ساعت در سالن دکتر ناظر زاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می‌رود.

 

 

 

 


1401/4/15